De Wolvecampprijs

De Wolvecampprijs, een tweejaarlijkse nationale prijs voor de schilderkunst, is het landelijk bekende initiatief en wordt ook al sinds de oprichting door HeArtpool georganiseerd.
Stichting HeArtpool heeft de prijs ingesteld als eerbetoon aan de kunstschilder Theo Wolvecamp (1925-1992), geboren en getogen in Hengelo en mede-oprichter van de internationale CoBrA-groep in 1948.

Meer informatie >

  • Administratie / Secretariaat:
  • Deldenerstraat 105
  • 7551 AD Hengelo
  •  
  • E info@heartpool.nl
  • IBAN NL38RABO0397520018

1998 - Avery Preesman

De Wolvecampprijs 1998 is door de jury toegekend aan Avery Preesman, geboren in Santa Maria, Willemstad Curacao, 1968. De jury onder voorzitterschap van Chris Dercon kende deze prijs toe omdat Preesman ‘op een open en eigenzinnige manier nieuwe paden bewandelt in de Nederlandse schilderkunst’. Hij ontving de prijs uit handen van de Hengelose burgemeester: Wolter Lemstra.

Avery Preesman, een talentvol schilder met een opmerkelijke carrière. Hij is in 1992 zonder enige vooropleiding toegelaten tot de Ateliers, hét Nederlands kunstinstituut voor jonge kunstenaars. Hij viel al snel op met zijn sober gekleurde, ruwe schilderijen waarop kokosnoten prijkten en bonen en grof geschilderde rasters waaruit af en toe de letter 't' opdoemde - of was het gewoon een hamer. De reacties op dit werk waren enthousiast en daarna ging het snel. In 1994 won Preesman de tweede prijs op de Prix de Rome en in 1998 is hij dus de winnaar van de Wolvecampprijs. Zeno X, de meest prestigieuze galerie van België nam Avery Preesman onder de hoede. Hij deed mee aan exposities in onder andere het S.M.A.K. in Gent en het Künstlerhaus in Wenen. Hij verscheen op de Biennale van Venetië en Sonsbeek 9. De bekroning volgde in 2001 een solotentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

De grote stilte

Preesman leek er alles aan te doen om de meest elementaire laag te vinden en deze op zijn doeken weer te geven. Schilderkunst als archeologie, waarbij het duister blijft schemeren op de achtergrond.

Ook in zijn sculpturen zoekt hij een oergevoel, waarbij de schilderlijnen worden opgeblazen tot tot de derde dimensie; betonnen lijnenstelsels.

Avery Preesman heeft hierbij waarschijnlijk de bodem geraakt. Hoe kom je vanaf die bodem weer omhoog. Het wordt opvallend stil rond Preesman. In een 'youtube' filmpje uit 2005 spreekt hij noch over zijn ideeën, noch over zijn omstandigheden of ontwikkeling.